Livets goda sidor

Livets goda sidor
Livets goda sidor

torsdag 1 mars 2012

Sälj istället!

Ja nu har det vänt och jag har börjat sälja saker istället. Ja saker och saker, kanske du inte skulle kalla det. Men jag hade, tro det eller ej, Lovisa Törnsten här från Bukowskis i förra veckan. Och hon blev faktiskt lite imponerad av en stor tavla jag ärvt av mina föräldrar en sannolik Paul de Vos , 1600-talsmålare. Det var som att få Antikrundan special ” a la maison”, mitt eget hem. Hon gick där och tittade på några tavlor jag ställt fram, några enstaka smycken och andra antika ”saker”. Hon lyfte och vände, kollade i sitt superförstorande förstoringsglas, tog bilder och skickade dem till Stockholm, ringde och rådgjorde. Det var en himla kul upplevelse.

Bild: Exempel på tavla av Paul de Vos, här ett jaktmotiv, Prado Museum Madrid. Inget motiv som jag riktigt vill ha på mina väggar i vardagsrummet. Men den fyller säkert sin plats på rätt ställe.
Plötsligt fann jag mig säga saker som ”Jösse så mycket, det trodde jag inte”, ”Jasså inte mer” och ”Ja ha det var inte en Gilliard utan en Gillini, hm”. Jag förstod helt plötsligt hur det måste kännas där framför tv-kamerorna, nästan.
Tavlan av Paul de Vos ville de ha på sin stora sommarauktion i juni och övriga saker säljer de på Bukowskis Market.  Vi skrev kontrakt med utropspris och lägsta pris, så tog hon med sig allt i sin bil och for sin kos. Kvar stod jag med det finstilta på baksidan, också det intressant läsning; de tar 12 % på klubbat pris, fotograferingskostnader för katalogen står jag för mm. Ja den som ger sig in i leken…!
Redan på eftermiddagen samma dag så började mailen rassla in.
Detta är en helt ny upplevelse för mig plötsligt fick jag ett konto på Bukowskis och en lite diskret uppmaning, ” För att kunna lägga bud högre än 3 000 000 kr/300 000 €, vänligen kontakta kundtjänst”.  Sådant är annorlunda och rätt kul J, i alla fall i min diskreta lilla värld.
Jag får mail från dem för varje ny sak som läggs upp till försäljning och det är verkligen spännande att följa, den för mig helt anonyma, budgivningen. Man håller tummarna varje morgon att någon hugad spekulant skall ha lag ett nytt bud.
Så nu grunnar jag på om det möjligtvis finns fler saker att sälja i mitt hem, saker som jag inte behöver. Detta känns som en ny tid i mitt liv…kanske en ”Vågasälja-blogg” vore nått. Vad vet jag en inbiten Stoppashoppa.
Vad jag skall göra med pengarna? " För en frilans finns det lönehål att stoppa dem i och kanske har man råd att ta semester i år!?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar