Livets goda sidor

Livets goda sidor
Livets goda sidor

onsdag 21 mars 2012

Noppcity, låna eller köpa

Nu har det gått så långt att vissa av mina kläder noppar sig med bestämdhet.  Noppmaskinens hjälp räcker inte längre. Så jag har börjat låna kläder av mina barn. Men hallå, vad sysslar du med? Ja det kan man fråga sig, ta sina barns kläder. Men jag börjar verkligen närma mig ett behov av att handla några nya saker för att ersätta noppiga och faktiskt trasiga kläder och skor. Plagg som flitigt används under det hittills 9 shoppingfria månaderna. Att handla blir att ersätta förbrukade varor, inte samma som shopping.


Bild; Noppmaskin Piripicchio, design Giovannoni Stefano, Alessi

Vad noppar sig? Jo- Det är syntetfibrerna som står för den stora delen av noppor. Följande blandningar noppar väldigt mycket; Viskos + polyester, Ull + akryl, Bomull + akryl. Noppor kan man bara göra en sak med: plocka bort! Noppar i ett ylletyg slits dock ofta bort med tiden. Enligt Stylistonline´s materialguide.
Så nästa gång vi möts så kanske jag har nya kläder, bli inte chockad då, det var nödvändigt. Och jag har förankrat, i mitt numera slimmade samvete, att det är ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar