Livets goda sidor

Livets goda sidor
Livets goda sidor

torsdag 8 mars 2012

Begagnade tankar till salu

Vill återkoppla till mitt förra inlägg och Bukowskis. Jag såg härrom veckan på tv8´s nya serie om just Bukowskis. Det var intressant att följa de anställdas tankar och Bukowskis själ i kulisserna. Alla verkade minst sagt passionerade för sin sak och för sina kunder. Fastnade för en kommentar från en av de anställda om att just ”återanvändning” av alla dessa föremål är något positivt och något eftersträvansvärt. Och visst kan man se det så, precis som jag reflekterade över i bloggeninlägget om ”God shopping”. Och man skulle kunna dra det ännu längre och säga att vi värnar om miljön genom att köpa begagnat. Fast jag tror inte Bukowskis och deras, misstolka mig rätt, representativa kunder kallar sin shopping för begagnat eller secondhand. Och jag tror inte att det är främst miljön man värnar om när man handlar på detta anrika auktionshus eller något annat aktionshus heller. Men aspekten finns med där ändå, som en god ande.

En tavla av Anders Zorn (Söndagsmorgon) gick för 11 miljoner och den som hjälpte köparen att ropa in tavlan hade varit med och ropat in samma tavla 20-25 år tidigare, för en annan kund och då för 3,5 miljoner. Här kan vi prata om andrahandsvärde. Vi pratar stora pengar här, men det finns givetvis en marknad som är greppbar även för ”vanligare” människor som du och jag.

Jag tänker ändå att det är rätt så charmigt och verkligen vettigt att handla begagnat och då även att handla sina presenter så. Det har jag inte tänkt på tidigare när det gäller lite mer kostsamma saker som smycken och konst. Men varför inte låta nästa 40- eller 50-årspresent komma från Bukowskis eller Aktionskammaren i din hemstad?! Gå ihop med några vänner och investera för framtiden till jubilaren.
Ett tillfälle finns redan denna helg på Vintage- och juvelauktionen på Bukowskis den 12 mars, klicka på texten här och se bilden nedan.


Eller önska dig själv eller överraska din stora kärlek med en historieomspunnen ring eller tavla till den egna jämna bröllopsdagen. Bli en del av ett föremåls historia och låt den bli en del av din.

Jag tror StoppaShoppan har vaskat fram nygamla tankar, begagnade tankar rent av, som värnar om vår historia, gör det du med. Det kanske till och med lönar sig både för miljön, dina vänner och för din plånbok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar