Livets goda sidor

Livets goda sidor
Livets goda sidor

torsdag 18 augusti 2011

Bonuschocken

Jag har fått lite olika reaktioner på min blogg och på dess syfte. En person tyckte stoppashoppa var en enormt tråkig tanke. På det svarade jag att stoppashoppa mer syftar till att erbjuda, eller sätta igång en reflektion på det förmånliga liv vi lever…och att reflektioner brukar vara mer intressanta än tråkiga. Någon annan undrade om det gick för sig att sälja en bok om att stoppashoppa om man samtidigt ville inspirera folk till köpstopp. På det svarade jag att böcker, i min värld, aldrig kommer drabbas av ett köpstopp, inte heller god mat och goda viner.
Men oj vad jag fick äta upp det. I dagens brevskörd damp ICA´s bonuscheck ner och med den ett saldo på inköp under juni-juli. Bonuschecken var överraskande hög vilket gladde mig, men sen kom jag att tänka på att det alltid relaterar till inköpen och då vågade jag knappt flytta ögonen till summa för inköp….aj aj aj. Vi hade shoppatloss för en smärre utlandssemester. Vi hade valt att vara hemma i år, men inte i min vildaste fantasi trodde jag att vi ”gourméat” så mycket. En hel del goda vänner skulle kunna säga att de uppskattat vår gästfrihet och vårt goda kök under sommaren, men det motsvarar inte på långa vägar de summar vi lagt ut på goda förnödenheter.
Ja, förnödenheter är nog lite fel i term eller ordval i detta fall, för någon nöd har det ju knappas handlat om. Och i dessa bonussiffror är inte viner inberäknade. Om vi lag ner en solsemester på mat, då kan ni ju tänka er vad vi unnat oss i viner….oops…
Hur skall vi nu ta oss an hösten, kan vi fortsätta ha chiantisalami som snacks, hängmörat än hit än dit, lammracks, färska havskräftor och räkor mitt i veckan. Får inte glömma nämna kvällarnas ostar; Gruyére, Appenzeller, Brie de Meaux, Pecorilla, Caprilla (…) och massvis med vällagrad parmesan. Och så den goda mörka chokladen från Malmö Chokladfabrik (...).
Eller kanske jag helt enkelt skall säga - det var så himla gott att jag inte ångra en enda munsbit eller klunk.
Men om sanningen skall fram…. så kanske det blev för mycket av det goda, för om man alltid väljer det bästa (i matväg) så kanske det inte finns något kvar att liksom lyxatill det med vid festliga tillfällen. Det vore ju himla trist att drabbas av ”gourmetinflation”.
Idag åt vi följaktligen; Risoni, köttbullar och tomatsallad samt bubbelvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar