Livets goda sidor

Livets goda sidor
Livets goda sidor

tisdag 5 juni 2012

Doer eller Thinker, vem är du?


Min brist på kunskap är pinsam. Det började för länge sedan, den där känslan av brist på kunskap. - Vad då för kunskap? säger du. Kunskap om hur allt hänger samman, om jordens begränsade resurser och hur snedfördelade de blivit och om att människans livsstil går stick i stäv med hur vi borde leva för att inte såga ner grenen vi själva sitter på. En aning har jag givetvis, men sann engagerad kunskap är en bristvara hos fler än mig. Vad beror det på? Jag tror att människan av naturen är rätt lat och har vi det bara bra själva, så slår vi oss lätt till ro. Har vi själva mat för dagen, rent vatten i överflöd och pengar över för shoppa och njuta av nöjen, ja då ser vi helst mellan fingrarna på naturens och andras lidande. Vi vänder helt enkelt bort blicken och låtsas som vi inte ser och vet…

Visst, som jag citerat tidigare ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något” (Jan Eliasson). Och det är ju sant. Men det är långt mellan tanke och handling för många av oss. Idag tipsar jag därför om två saker som gör att vi ALLA kan blir ”Doers” och inte bara ”Thinkers”

Unicefs ”Egna insamlingar”
”En egen insamling på Unicef.se kan fungerar som alternativ för allt från födelsedagsfirande till företagsutmaning och frivilliggrupper som samlar in pengar. Kort och gott ett sätt att samla in pengar till Unicefs arbete för barns rättigheter”. Läs mer

Min Planet
Glöm snabba duschar – spara vatten på riktigt
”Trodde du att vattenbesparing handlar om att diska med balja eller duscha kort? Fel. I stället är det mindre kaffe, mer vegomat och färre prylar som gäller”. Läs hela artikeln

Och för att rädda mitt eget skin tar jag till ett citat av Ingrid Bergman, och jag gör en egen tolkning:
"Att åldras är som att bestiga ett berg. Man blir lite andfådd men får en mycket bättre utsikt."

Andfåddheten är samma sak som ångesten över att inte ha gjort rätt för sig och Utsikten är i form av en påträngande insikt, insikten om hur det gemensamma livet på jorden hänger samman och allas vårt ansvar.




Ansvar är egentligen inte betungande utan befriande…be a doer!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar