Livets goda sidor

Livets goda sidor
Livets goda sidor

onsdag 1 februari 2012

Detta är god shoppingen!

Ja nu pratar jag inte om goda, smaskiga och smarriga livsmedel, utan om det finns någon bra shopping som inte har med slöseri med både pengar och jordens resurser att göra.  Finns det någon sådan?

Jag såg denna rätt enkla med ändå tilltalande annons i tidningen i helgen och kanske är just secondhand god shopping. ”Shoppa dig lycklig och hjälp oss rädda världen”, det är väl ett win-winläge om något. 


Jag frekventerar rätt ofta secondhandbutikerna i stan men det är inte alltid jag köper något.  Men när jag gör det så känns det just bra. Kanske blir jag lite lycklig…hmm..nej det skulle jag inte vilja kallade den inre känslan jag får, men jag blir nöjd. Det är jag helt säker på.

På secondhand hittar du kläder och framförallt prylar och husgeråd från världens alla hörn. Och inte sällan hittar man små ”dyrgripar” som ingen annan lagt märke till. Jag har flera gånger fyndat franskt porslin från Pillivuyt för en spottstyver. Lite vackra asiatiska skålar och annat har också burits hem och pryder mitt hopkokade hem. Det finns inte heller mängder av samma sak, vilket tilltalar mig. Att fynda på ”loppis” är nästan en sport, fast en sport med charm.
En del människor tycker det är lite äckligt att köpa ”föremål” som någon annan tallat på i sin vardag och sedan använda dem själva. Förstår inte den egentliga skillnaden på det och att tycka det är ok att använda det som man köper i antikaffärer eller på auktioner. Same, same, but different….kanske.
Det som även känns lite kittlande är de berättelser man kan fundera kring när man håller ett gammalt tallat föremål i sin hand. Vem har köpt den, vart är den köpt, har det varit en present, något man unnat sig, något som köpts för de sista slantarna osv. Och hur hamnade det på Emmaus, Stadsmissionen, RödaKorset etc. Är det från ett dödsbo, skilsmässa eller bara något som någon tröttnat på. Frågorna är många och berättelserna som doftar runt dem är både värmande och livsbejakande för mig.
Så för en ”Stoppashoppa” är secondhand rätt tillåtet och något att glädjas åt. Att ta vara på det som någon annan inte längre behöver och ge det en ny mening och plats i mitt liv. Fast jag har fortfarande inte köpt kläder, smycken eller skor där sedan mitt stoppashoppadatum, där går gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar